مسیر اسلام - طریق الإسلام - Islam way

mohammad mahdi as-shahroudi

شناخت اهل بیت علیهم السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

وصلی الله علی سید ابرار محمد وعلی آله الاطهار وصحبه الاخیار 


در ادامه بحث در مورد شناخت اهل بیت(ع) به ذکر روایتی می پردازیم که که نزد شیعه به حدیث کساء معروف شده، البته نقل این روایت و کیفیت وقوع حادثه در میان شیعه وسنی اختلافی هست اما اصل وقوع این حادثه اجماعی بوده و روایاتش تواتر معنوی دارد (تواتر معنوی یعنی الفاظ روایات دقیقا مثل یک دیگر نیستند اما مضمون و مفهومشان واحد است و تعداد روایات بیشتر از 10 هست)


البته این مقدمه که الفاظ وارد شده در کتاب توقیفی بوده و بیان معنا و مصداق آن صرفا توسط مفسر حقیقی قرآن یعنی رسول الله (ص) تبیین شود، چرا که تبیین قرآن وظیفه ایشان بوده و ما نیز باید از ایشان تبعیت کنیم «وانزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم» 

 

متن روایت:


مسند أحمد - باقی مسند الأنصار - حدیث أم سلمة زوج النبی (ص) - رقم الحدیث : ( 25300 )

 

‏- حدثنا : ‏‏عبد الله بن نمیر ‏ ‏قال : ، حدثنا : ‏ ‏عبد الملک یعنی إبن أبی سلیمان ‏ ‏، عن ‏ ‏عطاء بن أبی رباح ‏ ‏قال : ، حدثنی : ‏ ‏من سمع ‏ ‏أم سلمة تذکر أن النبی ‏(ص) ‏کان فی بیتها فأتته ‏ ‏فاطمة ‏ ‏ببرمة ‏ ‏فیها ‏ ‏خزیرة ‏ ‏فدخلت بها علیه ، فقال لها : إدعی زوجک وأبنیک ، قالت : فجاء ‏ ‏علی ‏ ‏والحسین ‏والحسن ‏ ‏فدخلوا علیه فجلسوا یأکلون من تلک ‏ ‏الخزیرة ‏ ‏وهو على منامة له على ‏ ‏دکان ‏ ‏تحته ‏ ‏کساءً ‏ ‏له ‏ ‏خیبری قالت : وأنا أصلی فی الحجرة فأنزل الله عز وجل هذه الآیة : ‏إنما یرید الله لیذهب عنکم ‏ ‏الرجس ‏ ‏أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ، قالت : فأخذ فضل ‏ ‏الکساء ‏فغشاهم به ، ثم أخرج یده فألوى بها إلى السماء ، ثم قال :‏ ‏اللهم هؤلاء أهل بیتی وخاصتی فأذهب عنهم ‏ ‏الرجس ‏ ‏وطهرهم تطهیرا ، اللهم هؤلاء أهل بیتی وخاصتی فأذهب عنهم ‏ ‏الرجس ‏ ‏وطهرهم تطهیرا ، قالت : فأدخلت رأسی البیت ، فقلت : وأنا معکم یا رسول الله ، قال : إنک إلى خیر إنک إلى خیر


ترجمه متن روایت: ام سلمه به یاد آوری کرد که رسول الله (ص) در بیت خود او بود و فاطمه [س] با ظرفی که در آن خزیره [نوعی از غذا] وارد شد، پس پیامبر به او گفت: شوهر و فرزندانت را هم دعوت کن، ام سلمه گفت: سپس علی و حسین و حسن نزد رسول الله حاضر شدند و نشستند و مشغول خوردن از آن خزیره شدند، در حالی که رسول الله در مکان استراحت خود بودند زیر یک کساء خیبری، ام سلم گفت: در این هنگام من مشغول نماز خواندن بودم که خداوند این آیه را نازل فرمود إنما یرید الله لیذهب عنکم ‏ ‏الرجس ‏ ‏أهل البیت ویطهرکم تطهیرا پس پیامبر زیادی کساء را گرفت و بر روی آنها انداخت و سپس دست خود را بیرون آورد و به آسمان اشاره کرد و فرمود «خداوندا اینان اهل بیت من و مختصین به من هستند پس از اینان رجس را دور کن و آنان را پاکی گران بها عنایت فرما» سپس من سرم را درون اتاق کرده و عرض کردم: وآیا من با شما هستم؟ پیامبر جواب دادند: تو نیک هستی.


لینک از سایت الاسلام وزارت اوقاف عربستان به اشراف آقای آل الشیخ

http://hadith.al-islam.com/Page.aspx?pageid=192&BookID=30&PID=25302


با توجه به این روایت، و اینکه همسر رسول خدا (ص) جناب ام سلمه (ر) درخواست کردند که وارد کسا بشوند ولی پیامبر (ص) اجازه ندادند و صرفا جواب دادند «تو نیک هستی» متوجه می شویم که مراد از واژه «اهل بیت» که در قرآن و روایات وارد شده است، تمام اقوام و خویشان پیامبر اعظم (ص) نیست، بلکه مراد افراد خاصی هست که خوب پیامبر (ص) مصادیق آن را تعیین فرموده است، و مصادیق اهل بیت در این روایت به خوبی مشخص شده اند «علی و فاطمه وحسن و حسین» (ع) .


بنابرین وقتی در قرآن و یا سنت لفظ اهل بیت را می شنویم، لاجرم باید بدانیم که مقصود فقط «علی و فاطمه و حسن وحسین» (ع) می باشد


ان شاء الله الرحمن ادامه دارد.

تاریخ ارسال: جمعه 8 شهریور 1392 ساعت 08:54 | نویسنده: mohammad mahdi | چاپ مطلب 0 نظر